De vraag die wij waarschijnlijk het meest van allemaal gesteld krijgen is: ‘Wat verdienen jullie met een dag werk?’.

Het meest simpele antwoord zou het benoemen van een geldbedrag zijn. Maar dat zou een incompleet en onrealistisch beeld schetsen voor anderen. Om deze vraag werkelijk te kunnen beantwoorden moeten we eerst omschrijven wie wij zijn en wat wij doen.

crime scene cleaner salaris

Gevolgen opruimen van een onopgemerkt overlijden.

Wie zijn wij

Om te beginnen willen we als eerste aangeven dat wij de enige firma in de Benelux zijn die zich uitsluitend bezig houdt met het reinigen van extreme & uitzonderlijke situaties. Dit is niet iets wat wij ‘erbij doen’ of enkel ‘zo nu en dan’ op ons pad komt. Dit is ons dagelijkse werk. Wij zijn hierin dan ook absoluut uniek en niet te vergelijken met welke andere firma dan ook.

Alles wat onder de paraplu van regulier of klassiek schoonmaakwerk valt, zoals glasbewassing of dagelijks schoonmaakonderhoud, wordt door onze firma niet aangeboden. Wij hebben geen vaste klanten, noch vaste schoonmaakcontracten. Vaste inkomsten zijn er helemaal niet. Wanneer er werk is, dan werken wij. Als er geen werk is, dan zitten we thuis.

Dit klinkt misschien spannend en opwindend, maar in werkelijkheid is het moeilijk en eng. Om als nieuwkomer deze specifieke sector in te stappen, en het werk veilig en professioneel uit te kunnen voeren, is er minstens een bedrag van tussen de €100.000,- en €150.000,- benodigd. Dat klinkt als veel geld, maar je zult zien dat het zo op is.

Er zullen auto’s, machines, materialen, PBM’s en meer benodigd zijn om het werk uit te kunnen voeren. Een grote ruimte om alles op te slaan. Trainingen om veilig te kunnen werken. En het meest belangrijke, een flinke buffer om periodes waarin er geen werk binnenkomt te kunnen overbruggen. Het kan zomaar gebeuren dat er twee maanden haast niks binnenkomt, of nog erger, dat je verliest draait. Als beginner met nul connecties, nul referenties, en nul bekendheid zal de kans dat er geen werk binnenkomt nog veel groter zijn. Tijdens periodes van werkloosheid blijven de kosten echter wel doortikken, en moeten de huur en andere vaste lasten gewoon doorbetaald worden.

Alles wat wij benodigd hebben om ons werk uit te kunnen voeren kopen wij altijd minstens dubbel in. Mocht er iets kapot gaan of kwijtraken, dan kunnen we direct overstappen op het reserve voorwerp. Sommige voorwerpen gebruiken we misschien één keer per jaar, maar moeten we toch op voorraad hebben. Wanneer je in de wereld van calamiteiten opereert kan een klant namelijk niet op je wachten. Er moet direct worden geschakeld.

Dit kost allemaal enorm veel, maar geeft ons wel de flexibiliteit die wij nodig hebben om een 24/7 calamiteitendienst te runnen. Ja, vaste klanten brengen zekerheid met zich mee, maar zorgen er ook voor dat je stukken minder flexibel bent. Deze flexibiliteit zorgt natuurlijk voor een hoger uurtarief vergeleken met die van een regulier schoonmaakbedrijf. Maar onze risico’s zijn ook stukken hoger, alsmede onze investerings- en opstartkosten.

De laatste tijd zien we steeds vaker dat anderen onze werkwijze willen kopiëren, of een soortgelijke firma vanuit het niets willen opstarten. Dit zijn tot dusver altijd eendagsvliegen gebleken. Dit is geen branche waar je in moet stappen als je denkt ‘snel geld’ te kunnen verdienen. Het is iets voor de lange termijn waarbij je gestaag je bedrijf en merknaam moet opbouwen. De Frisse Kater nadoen is niet een kwestie van nakijken en gedeeltes proberen te imiteren. Het kopiëren van onze website teksten of stelen van onze foto’s (ja jongens, we zien jullie wel!) zal niet genoeg zijn. We werken met een administratief, logistiek, en operationeel proces waar we al ruim 8 jaar aan werken en sleutelen. Een systeem dat we zelf hebben bedacht, en vanaf de grond af hebben opgebouwd. Wat wij weten en kunnen kan je niet online opzoeken, of ergens leren bij een opleidingscentrum. Het is allemaal zelfontwikkeld.

Verdienen wij nu een goede boterham? Jazeker. Maar daar zijn 8 keiharde jaren aan vooraf gegaan met enorm veel vallen en opstaan. Er was niemand die ons hielp. Niemand die ons liet zien hoe het moest. Maar uiteindelijk is het met alles zo dat als je ergens enorm veel tijd en toewijding instopt, je later er de vruchten van zal plukken.

Trailer van onze 4-delige documentaire voor de NPO.

Ook hebben wij enorm veel geïnvesteerd in onze naamsbekendheid en de associatie van onze naam met ‘crime scene cleaning’ bij het grote publiek. Dit was een bewuste, strategische keuze. We hebben online een enorm bereik met meer dan vijftig miljoen video weergaven op Tiktok en YouTube per jaar,  meer dan 400.000 unieke websitebezoekers per jaar, en meer dan 100.000 zoekopdracht vertoningen op Google per jaar. We hebben een eigen 8-delige documentaireserie over ons werk, uitgezonden op NPO3. Een boek uitgebracht over ons werk. En een vaste wekelijkse rubriek in Het Parool. En er komen nog meer dingen aan in de (nabije) toekomst.

Dit is niet om op te scheppen, maar om duidelijk te maken dat het werk niet ‘zomaar’ binnen komt waaien. We opereren in een niche business. Er is maar plek voor een X aantal spelers in deze branche. We hebben er bewust voor gekozen om de grootste, en meest bekende te worden. Dit is niet iets wat wij ‘erbij’ doen. We groeien jaarlijks flink door, en nemen de markt stapsgewijs compleet over.

Dit allemaal heeft veel tijd, geld, en energie gekost. Maar nu plukken wij er de vruchten van. Het was geen kwestie van even wat materialen inkopen en direct geld binnen harken zoals velen onterecht denken. Het weten wat wij verdienen met een opdracht zegt niks als je niet weet wat we allemaal hebben moeten doen om deze opdracht überhaupt binnen te kunnen krijgen.

Wat doen wij?

In de praktijk komt het zelden voor dat het geld voor het oprapen ligt. Dit zijn voor ons meevallers die misschien twee of drie procent van alle opdrachten uitmaken. Opdrachten waarbij we slechts vijftien of dertig minuten bezig zijn en dan weer kunnen vertrekken met een mooi bedrag. De rest van het werk is zwaar, echt zwaar.

We werken dagelijks met ons lichaam. Veel tillen, bukken, en lopen. Prettige werkomstandigheden zijn er haast nooit. Het is of te koud, of te warm. Ruimtes zijn vaak benauwd en krap. De dingen die we opruimen zijn gevaarlijk, en zeer smerig. Klanten bellen ons haast nooit voor ‘normale dingen’.

Als het duivenpoep is dan gaat het gelijk om extreme hoeveelheden. Als het nicotineaanslag is, dan gaat het gelijk om ruimtes waar tienduizenden sigaretten zijn opgestoken. Als het om vervuilde woningen gaat, dan gaat het gelijk om woningen met tientallen kuub aan vuil. Als het om een overlijden gaat, dan gaat het gelijk om extreme gevallen waarbij mensen weken of maanden dood in huis liggen, en onder zeer bedroevende omstandigheden worden gevonden.

Als klanten ons bellen zeggen ze altijd, ‘Oh, het valt reuze mee hoor’. Wij lachen onderling als collega’s dan altijd, en zeggen ‘Ja vast, dat zeggen ze allemaal!’.

Een kort overzicht van wat we o.a. allemaal meemaken en schoonmaken.

Dan is er ook het mentale aspect. Je ziet en hoort dingen die geen mens zou moeten zien en horen. We doen er erg luchtig over, en houden het altijd zakelijk. Maar ook wij blijven mensen, en ook wij moeten alles wat we meemaken een plek zien te geven. Als je de restanten zit op te ruimen van iemand die zichzelf heeft verhangen, en twee maanden later pas is gevonden, dan gaat je dat niet in de koude kleren zitten.

Als wij ons werk uitvoeren denken we nooit aan het geld, dat kan je dan letterlijk gestolen worden. Er is namelijk geen geldbedrag in de wereld hoog genoeg om ons te compenseren voor de dingen die wij doen, en de risico’s die wij lopen. Ruimtes waar niemand in wilt omdat zij doodsbang zijn om een ziekte op te lopen (denk aan Ebola), daar stappen wij naar binnen om de boel schoon te maken.

Zelfs recent met de corona pandemie. Je had plotseling allerlei bedrijven die ‘desinfectiespecialisten’ waren en allerlei reinigingsdiensten aanboden. Maar wanneer er iemand aan corona overleed in een woning durfde niemand naar binnen. Klanten belden soms meer dan 10 bedrijven, en kwamen dan uiteindelijk altijd toch weer bij ons uit. Waarom? Omdat niemand anders naar binnen durfde. Dit werk doen we niet omdat we er een kick van krijgen. We zijn specialisten die hiervoor getraind zijn. Specialisten die met hun hart werken om mensen te helpen in de moeilijkste periode van hun leven.

Alle emoties die bij het werk horen nemen we iedere werkdag met ons mee naar huis. De plekken worden een onderdeel van onze persoonlijkheid. Welk geldbedrag kan hoog genoeg zijn om een stuk van jezelf op te geven, iedere dag weer? Dat is iets waar niemand bij stilstaat.

Dus, wat verdienen jullie nou?

Hopelijk begrijp je nu beter wat er allemaal benodigd is om ons werk uit te kunnen voeren. Als je wilt weten wat we verdienen per opdracht kun je een kijkje nemen op onze tarieven pagina. Hier staan de gemiddeldes vermeld van wat we per type opdracht rekenen.

De exacte prijzen en tarieven zijn natuurlijk geheim. Deze worden per opdracht berekend aan de hand van onze eigen berekeningsmodellen. Als een klant ons opbelt lopen we met hem of haar de uit te voeren opdracht door aan de hand van enkele standaard vragen die wij stellen. Wij weten dan in welke categorie de opdracht valt, en welke prijzen daarbij horen. Dit kan variëren van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s voor een opdracht. In de prijzen zit alles verwerkt van arbeidskosten tot aan materiaalkosten maar ook extra marges die we moeten incalculeren om periodes waarin er weinig tot geen werk binnenkomt te kunnen overbruggen. Overal is aan gedacht.

We zien dat sommige nieuwkomers onze tarievenpagina compleet kopiëren en overnemen. Dit is natuurlijk hartstikke dom. De tarieven die wij hanteren zijn gebaseerd op onze eigen kosten en werkwijze. Waar wij €100 moeten rekenen, moet een ander misschien wel €300 rekenen. Dat is echt afhankelijk van het bedrijf en hoe er gewerkt wordt. Een opdracht die wij aannemen en uitvoeren in 4 uur, kan een ander misschien wel 3 dagen over doen. Ga je dan echt hetzelfde bedrag in rekening brengen? Lijkt ons niet.

LEES OOK: CRIME SCENE CLEANER: EEN DAG IN HET LEVEN VAN! …

De eigenlijke vraag die men ons eigenlijk behoort te stellen is niet ‘wat verdienen jullie?’ maar ‘wat houden jullie over?’. Dit is een betere vraag omdat er heel veel benodigd is om überhaupt een euro te kunnen verdienen. Van de duizend euro die je verdient gaan er nog belastingen vanaf, arbeidskosten, materiaalkosten etc. Wat daarvan overblijft is wat je dus echt overhoudt als bedrijf. Maar, dan is er nog alle energie, tijd, en geld die je in het bedrijf moet stoppen om alles op te bouwen, en de opdrachten binnen te kunnen halen. Dit is een continu iets waar je altijd bezig mee moet blijven. Van het X bedrag dat overblijft moet je jezelf dan ook afvragen, is dit alle moeite waard? En is dit het waard om telkens je gezondheid voor op het spel te zetten?

Voor mij persoonlijk is het antwoord nee. Het is het niet waard. Ik zou vele andere dingen kunnen doen om mijn geld te verdienen, met veel minder risico en moeite. Maar zoals ik altijd zeg, wie dit werk voor het geld doet, heeft een verkeerd beroep gekozen. Ik doe dit werk omdat ik er anderen mee kan helpen. Ik kan er goed van leven, maar ik ben tegelijkertijd iemand die niet veel nodig heeft in het leven om gelukkig te zijn. Ik ben tevreden, en dat is wat voor mij het belangrijkste. Want, wie tevreden is met wat hij heeft, is de rijkste persoon op aarde.

(Like ons op Facebook en deel s.v.p. dit artikel via social media zodat je anderen hiermee kunt informeren.)

Over Schoonmaakbedrijf Frisse Kater

FRISSE KATER is opgericht in september 2014 en gespecialiseerd in het reinigen van extreme & uitzonderlijke situaties. Wij opereren landelijk en zijn 24/7, 365 dagen per jaar inzetbaar. De resultaten van ons werk zijn meer dan indrukwekkend. In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden wij ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme & uitzonderlijke situaties. Hierin zijn wij beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen wij onze klanten compleet ontzorgen, en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service.

T: 085 06 08 777 E: info@frissekater.nl