Er zal in iedere hotelmedewerker zijn leven een moment komen dat hij of zij geconfronteerd wordt met een met een overlijdensgeval. Het is geen aangenaam scenario wanneer een hotelgast dood wordt aangetroffen, maar is wel een situatie die onmiddellijke actie, tact, en discretie vereist. Weten welke handelingen er uitgevoerd moeten worden zal het een stuk gemakkelijker maken om met de situatie om te gaan, en zal het hotel en zijn werknemers in staat stellen om zo snel mogelijk weer naar de orde van de dag over te kunnen.

24/7 schoonmaak na overlijden | 085 06 08 777 | Actief door geheel Nederland

Oorzaken van overlijden in hotels

Overlijden als gevolg van een criminele activiteit achterwegen gelaten, kunnen overlijdensincidenten in hotels gewoonlijk in twee categorieën worden verdeeld: 1) overlijden door natuurlijke oorzaken of ziekte en 2) overlijden als gevolg van zelfmoord / zelfdoding.

De manier en categorie van een overlijdensincident zal bepalen welke acties een hotelier moet nemen om de kamer te preserveren voor overheidsinstanties, de persoonlijke eigendommen van de overleden te beschermen, en een ontruiming en saneringsstrategie te coördineren die geen onnodige aandacht zal trekken met nadelige gevolgen voor de reputatie van het hotel.

Overlijden door natuurlijke oorzaken of ziekte

Het overlijden door natuurlijke oorzaken of ziekte is vaak gemakkelijker mee om te gaan dan overlijden door zelfmoord. De plaats waar het lichaam wordt gevonden wordt gewoonlijk niet als plaats delict gezien en vereist daarom geen uitgebreid onderzoek door de politie. Echter, het is altijd belangrijk om te onthouden dat het niet de taak van het hotel is om de doodsoorzaak vast te stellen; maar dit over te laten aan de politie en de lijkschouwer / forensisch arts.

De verantwoordelijkheid van het hotel is simpel. Of het nou een kamermeisje, beveiliger, of hotelmanager is die een mogelijk overlijdensincident ontdekt, de eerste plicht is altijd om te controleren of de persoon in kwestie werkelijk is overlijden en niet in een diepe slaap verkeert, een beroerte of hartaanval meemaakt, of bewusteloos is. Pas als het zeker is dat de persoon is overleden moet er contact opgenomen worden met de front desk. Doe dit discreet zodat niet alle werknemers in het hotel weten dat er iemand is overleden. De front desk zal vervolgens contact opnemen met de politie en de beveiligingsafdeling binnenin het hotel. Onthoud, de gast is overleden, haastig handelen is niet vereist, discretie wel.

De volgende stap is om de kamer te verlaten en deze op slot te doen. Verlaat de kamer, zet deze op slot, en wacht totdat de politie en het hotelmanagement arriveren. Om de locatie te preserveren en de eigendommen van de overledene te bewaken is het essentieel dat geen enkele werknemer alleen gelaten wordt in de ruimte waar het overlijdensincident heeft plaatsgevonden.

Nadat iemand van het management is gearriveerd moet de medewerker die het lichaam aantrof uitleggen hoe dit gebeurde en wanneer, welke stappen er genomen zijn om te verzekeren dat de persoon is overleden, of ze iets anders hebben opgemerkt, en welke voorwerpen er in de kamer zijn aangeraakt. Het is hierna aan de manager om de medewerker die de overledene aantrof te escorteren naar een veilige locatie, zodat hij of zij daar tot rust gebracht kan worden. Dergelijke incidenten kunnen zeer traumatisch zijn, en niet iedereen weet hier evengoed mee om te gaan.

Totdat de politie arriveert zou niemand meer de kamer in moeten gaan, tenzij er hier een goede reden voor is zoals de aanwezigheid van een baby of kind dat uit de kamer gehaald moet worden. De enige taak van het hotel op dit moment is om de kamer af te schermen zodat niemand naar binnen kan totdat de politie arriveert. Het is tevens aan te raden om een van de liften te reserveren voor exclusief gebruik door de politie en lijkschouwer. De lift zou groot genoeg moeten zijn om het lichaam in te vervoeren op een stretcher.

Nadat de politie is gearriveerd moet er, indien mogelijk, samen met de politie een inventarisatie gemaakt worden van alle persoonlijke spullen die in de kamer aanwezig zijn. Dit zal later onnodige problemen met de nabestaanden voorkomen over mogelijke claims van diefstal. Het leegruimen van de kamer moet pas gebeuren nadat de politie klaar is met hun werk, en de kamer heeft vrijgegeven.

OVERLIJDEN HOTEL

Bloedvlek na onopgemerkte dood.

Overlijden door zelfmoord

Het is spijtig dat veel personen hotels uitkiezen om zelfmoord te plegen, maar dit heeft wel enkele redenen. Hotels zijn vaak hoge gebouwen, met grote open ramen, en ruime balkons waardoor zij een ideale locatie zijn voor mensen die ervoor kiezen om hunzelf van kant te maken door naar beneden te springen. Het is een snelle, pijnloze dood, en iemand anders zal de rommel moeten opruimen.

Gasten die voor een minder bloederige dood kiezen, zoals een drugs overdosis, of ophanging door wurging, prefereren hotels omdat deze rustig en schoon zijn, en iemand anders dan de nabestaanden het lichaam zullen aantreffen en dus verantwoordelijk zijn voor de gevolgen. Het idee hierachter voor de zelfmoord slachtoffers is dat dit het trauma voor de nabestaanden zal reduceren, omdat iemand anders hun ontdekt.

Het proces na een zelfmoord is afgezien van een paar punten, niet veel anders dan na een overlijden door natuurlijke oorzaken. Eerst moet er met zekerheid worden vastgesteld dat de gast is overleden. Als reanimatie nog mogelijk is, bel dan direct 112 en / of probeer de persoon te reanimeren totdat de hulpdiensten arriveren.

Als er met zekerheid vastgesteld kan worden dat de persoon al enige tijd is overleden, en dat reanimeren niet meer mogelijk is, blijf dan niet in de kamer of ruimte staan. Licht de front desk in en sluit de kamer of ruimte af voor de andere hotel gasten. Wacht op de komst van het hotelmanagement en de politie. Volg hierbij hetzelfde proces als hierboven omschreven voor overlijden door natuurlijke oorzaken of ziekte.

Drie unieke problemen bij zelfmoorden

Bij een zelfmoord zijn er drie unieke aspecten waar hotels rekening mee moeten houden. De eerste is het ‘plaats delict’ aspect. De plaats van een zelfmoord is in essentie een plaats delict, en moet dus onaangeraakt blijven tot zover mogelijk totdat de politie arriveert en hun onderzoek kan starten. Als de politie en / of lijkschouwer direct vaststellen dat het een zelfmoord was, dan zal het onderzoek snel eindigen. Echter, als er vermoedens zijn dat de persoon is vermoord, en het daarna zo is opgezet dat het op en zelfmoord lijkt, dan zal een onaangetast plaats delict de politie enorm helpen bij hun onderzoek. Het is daarom ontzettend belangrijk dat bij het ontdekken van een overledene, er niks in de ruimte wordt aangeraakt tenzij dit absoluut noodzakelijk is om het leven van het slachtoffer te redden.

Het tweede aspect is de ‘bloed factor’, met name als het een zelfmoord was in een openbaar gedeelte van het hotel. Denk hierbij aan een gast die van het balkon springt en in de lobby land of op de stoep naast het hotel. Dit is vaak een bloederige dood en gasten zullen gechoqueerd raken als zij dit zien. Wanneer er een dergelijk incident plaatsvindt moet het hotel direct in actie komen en de getroffen plek afschermen totdat de politie arriveert. Het is dan ook aan te raden om grote, donkergekleurde dekkleden van ondoorlatend materiaal altijd tot de beschikking te hebben mocht er zich een dergelijke situatie voordoen.

Sluit de ruimte direct af en leid al het voetverkeer om via een andere route. Laat niemand de ruimte betreden voordat de politie of lijkschouwer de ruimte vrijgeeft. Hou alle gasten, media, en medewerkers die er niks mee te maken hebben zover mogelijk van de ruimte vandaan. Op dit soort momenten is discreet handelen door management en beveiliging uiterst belangrijk om de waardigheid van de overledene en zijn nabestaanden te behouden, en de reputatie van het hotel niet te schaden.

Het derde unieke aspect waar rekening mee moet worden gehouden bij zelfmoorden (en gewelddadige misdaden) die plaatsvinden in hotels is ‘reputatiebehartiging’. Het zal als geen verassing komen dat de meeste mensen al afgeschrikt worden enkel van de gedachte dat er een zelfmoord of gewelddadig delict heeft plaatsgevonden. Er zijn dan ook maar weinig personen die in een hotel willen verblijven waarvan ze weten dat er een zelfmoord of gewelddadig delict heeft plaatsgevonden. En nog minder mensen willen in dezelfde kamer verblijven waar een dergelijk incident zich heeft afgespeeld. Dit is waarom controle over de situatie houden, de toegang beperken, en de flow van negatieve informatie tegenhouden zo belangrijk is na een overlijdensincident. De details zouden enkel moeten worden gedeeld met degenen die dit echt moet weten, niet met elke willekeurige persoon die gewoonweg benieuwd is naar wat er is gebeurd.

LEES OOK: DE GEVAREN VAN EEN INCORRECTE REINIGING NA EEN TRAUMA INCIDENT

Schoonmaak na overlijden in hotel

Wanneer er een overlijden plaatsvindt, zal het hotel de ruimte in kwestie moeten saneren. Dit moet te alle tijden gebeuren door een professioneel bedrijf, met medewerkers die hier specifiek voor zijn getraind. Probeer de kamer nooit zelf schoon te maken, of dit door de reguliere schoonmakers van het hotel te laten doen. Blootstelling aan bloed overdraagbare ziekteverwekkers en andere mogelijke infectieuze materialen kan zeer gevaarlijk zijn en moet niet worden overschat.

Bloed overdraagbare ziekteverwekkers zijn infectieuze micro-organismen in menselijk bloed die ziektes kunnen veroorzaken bij mensen. Deze ziekteverwekkers omvatten, maar zijn niet gelimiteerd tot, hepatitis B (HBV), hepatitis C (HCV) en HIV.

Bij een overlijden of traumatisch incident, begint het lichaam na overlijden te ontbinden, en als resultaat lekken er lichaamssappen en bloed uit het lichaam. Deze substanties belanden uiteindelijk op de vloer, het aanrecht, matras, box spring, en in het geval van een schietincident, op de muren, het plafond, spiegels, badkuip, wasbak, en toilet. Bloedspetters, en voornamelijk spetters door een pistoolschot, hebben de neiging om alles onder het bloed te bedekken. Deze spetters moeten allen getraceerd en verwijderd worden, tezamen met de direct duidelijk zichtbare plassen bloed.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een koffievlek, moeten biohazards op de juiste manier worden gesaneerd, schoongemaakt, en verwijderd om geuren te elimineren en de veiligheid van toekomstige gasten te garanderen. Afhankelijk van hoelang een persoon onopgemerkt dood in de kamer ligt, kan het zo zijn dat vliegen en maden aangetrokken worden tot het bloed en de lichaamssappen, en zo de gehele kamer vervuilen met besmette sporen. Het inhuren van een professioneel bedrijf die hier ervaring mee heeft zal gemoedsrust geven, en garanderen dat de gehele kamer correct en vluchtig gereinigd wordt, zodat deze binnen de kortste keren weer kan worden ingezet.

Schoonmaak na lijkvinding.

Wat te verwachten van de schoonmaak na overlijden in een hotel?

Bij een natuurlijke of niet al te bloederige dood zal de reiniging vaak inhouden dat de ruimte compleet wordt schoongemaakt, gedesinfecteerd en ontgeurd. Indien van toepassing wordt ook het bedlinnen verwijderd en het matras afgevoerd.

Bij een overlijden waar er weinig tot geen lichaamssappen zijn vrijgekomen is de reiniging meer ‘psychologisch’ dan werkelijk voor de veiligheid van toekomstige gasten. Echter is het nog steeds een must om de reiniging professioneel uit te laten voeren zodat het hotel aan medewerkers en toekomstige gasten, indien nodig, kan aantonen dat alle procedures zijn doorlopen en er alles aan is gedaan om de ruimte weer veilig te maken voor gebruik. Bij een overlijden in een publiek deel van het hotel zou de ruimte moeten worden afgesloten voor gasten en medewerkers totdat deze is gesaneerd.

Wanneer er een meer bloederig incident plaatsvindt zal er vaak ook meer werk vereist zijn. Telefonisch kan er vaak al aangegeven worden wat er ongeveer moet gebeuren, en hoeveel dit ongeveer zal kosten. Maar pas als de schoonmaaktechnici ter plekke zijn kan er een exacte prijsopgave gegeven worden. Bij het bepalen van de prijs en tijdsduur van de reiniging zijn er diverse factoren die meespelen, zoals de redenen voor overlijden (pistoolschot, scherp object, overdosis, natuurlijke oorzaken), hoe en waar het lichaam in de ruimte heeft gelegen, hoelang het lichaam onopgemerkt is gebleven, en de hoeveelheid biohazards die moeten worden verwijderd.

Bij zeer heftige incidenten moet er ook rekening mee worden gehouden dat niet alles is wat het lijkt. Een grote bloedvlek op het tapijt betekent vaak dat het bloed erdoorheen is getrokken, en de ondervloer heeft aangetast. Het bevuilde stuk tapijt moeten worden uitgesneden, en de ondervloer eronder moet ook worden behandeld. Idem dito voor tegels, houten vloeren, en andere soorten oppervlakken waar bloed en lichaamssappen doorheen kunnen sijpelen. Alles moet eruit zodat er een effectieve reiniging uitgevoerd kan worden.

Een overlijden is nooit leuk om mee te maken, maar met de hulp van een professioneel reinigingsbedrijf gespecialiseerd in trauma & biohazard reiniging kan er verzekerd worden dat de ruimte grondig en veilig wordt gereinigd, en toekomstige gasten van hun verblijf kunnen genieten alsof er nooit iets is gebeurd.

Hulp nodig bij de reiniging na een trauma incident? Neem dan contact op met de Frisse Kater. Wij zijn 24/7 inzetbaar en voeren werkzaamheden uit voor families, als woningbouwvereniging en andere partijen. Wij staan klaar om te helpen, wacht dus geen moment langer. Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier, of mail / bel ons direct via info@frissekater.nl of 085 06 08 777.

(Like ons op Facebook en deel s.v.p. dit artikel via social media zodat je anderen hiermee kunt helpen.)

Over Schoonmaakbedrijf Frisse Kater

FRISSE KATER is opgericht in september 2014 en gespecialiseerd in het reinigen van extreme & uitzonderlijke situaties. Wij opereren landelijk en zijn 24/7, 365 dagen per jaar inzetbaar. De resultaten van ons werk zijn meer dan indrukwekkend. In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden wij ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme & uitzonderlijke situaties. Hierin zijn wij beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen wij onze klanten compleet ontzorgen, en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service.

T: 085 06 08 777 E: info@frissekater.nl