We krijgen vaak de vraag wie verantwoordelijk is voor de opruim- en schoonmaakkosten na een overlijden. In de praktijk zijn het vaak de nabestaanden die ons inhuren en voor de schoonmaakkosten betalen, maar dit is niet altijd het geval. De hoogte van de factuur is ook verschillend per situatie. Prijs factoren voor opruimen- en schoonmaakkosten na overlijden kunnen beïnvloed worden door o.a. het aantal te reinigen ruimtes, omvang van de vervuiling, en hoe lang de overledene in de ruimte heeft gelegen. Ook omgevingsfactoren zijn van invloed op de prijs. Het overlijden van iemand die met hoarding kampt is anders dan een overlijden in een industriële omgeving.

24/7 schoonmaak na overlijden | 085 06 08 777 | Actief door geheel Nederland

Opruim en schoonmaakkosten na overlijden: Betaalt de verzekering?

We krijgen vaak de vraag gesteld of verzekeraars de schoonmaakkosten vergoeden. In Nederland zijn er geen specifieke protocollen bij de verzekeraars betreffende het vergoeden van schoonmaakkosten na een overlijden. Elk overlijden is uniek, en de verzekering zal elke aanvraag behandelen als een uniek geval. Afhankelijk van de polisvoorwaarden en het type verzekering is het dus mogelijk dat de kosten deels, volledig of helemaal niet vergoed worden. Indien de kosten niet vergoed worden, dan zal er uit eigen zak betaald moeten worden.

In de praktijk komt het maar zelden voor dat verzekeraars de schoonmaakkosten vergoeden. Er is wel één gegarandeerde manier om de kosten gedekt te krijgen, en dat is via de uitvaartverzekering. Vaak komt er na een overlijden een X bedrag vrij dat gebruikt kan worden voor de uitvaart. Dit vrijgekomen bedrag kan ook voor de schoonmaak gebruikt worden, en zal gegarandeerd de kosten vergoeden.

Opruim en schoonmaakkosten na overlijden

We raden nabestaanden nooit aan om de schoonmaak zelf uit te voeren i.v.m. de vele gezondheidsrisico’s.

Opruim en schoonmaakkosten na overlijden: Is er een gemiddelde prijs?

Het opruimen en schoonmaken na een overlijden is een ongereguleerde markt. Iedereen kan dit werk doen, en iedereen kan haar of zijn eigen prijs bepalen. Het is helaas een vage industrie, waar ook kwakzalvers tussen zitten die een mooi verhaal vertellen en later de klant een torenhoge rekening presenteren. Het ene bedrijf zal €1.000,- rekenen voor een klus, terwijl een ander bedrijf voor dezelfde opdracht het twee of drievoudige kan vragen. Er is simpelweg geen criterium.

LEES OOK: ZELF SCHOONMAKEN OF EEN PROFESSIONAL INHUREN VOOR UITZONDERLIJKE SITUATIES?

Persoonlijk werken wij met een vaste prijzenlijst. Onze uurtarieven staan vast, alsook de kosten voor onze verbruiksproducten. Op deze manier weten onze klanten altijd waar ze aan toe zijn, wat we hebben gedaan, en wat dit heeft gekost. Trauma & Biohazard reiniging is niet goedkoop, maar dat komt grotendeels doordat het werk zeer risicovol is en vele gevaren met zich meebrengt. Het merendeel van de producten kunnen ook maar éénmalig worden gebruikt en moeten daarna worden weggegooid. Ook voor het afvoeren van afval moet er betaald worden, dit kan namelijk niet bij het ‘reguliere’ vuil en moet als medisch afval worden opgehaald en verbrand. Daarnaast zijn de gebruikte chemicaliën zeer prijzig, en niet te vergelijken met hetgeen dat men thuis onder de wasbak heeft staan.

Het schoonmaken na een overlijden is geen gemakkelijke opgave.

Opruim en schoonmaakkosten na overlijden: Wat moet ik doen als ik het niet kan betalen?

Indien de nabestaanden niet voldoende budget hebben voor de schoonmaak, en de verzekering ook niks vergoedt, kan er voor uitzonderlijke gevallen soms nog bijzondere bijstand aangevraagd worden bij de gemeente. Indien ook dit niet mogelijk is, rest er niks anders dan de ruimte zo te laten totdat de financiën een schoonmaak permitteren, of om de ruimte zelf schoon te maken. We begrijpen dat zelf schoonmaken aantrekkelijk kan zijn vanuit een financieel oogpunt, maar dit is iets dat we absoluut niet aanraden om diverse redenen.

(Like ons op Facebook en deel s.v.p. dit artikel via social media zodat je anderen hiermee kunt helpen.)

Over Schoonmaakbedrijf Frisse Kater

FRISSE KATER is opgericht in september 2014 en gespecialiseerd in het reinigen van extreme & uitzonderlijke situaties. Wij opereren landelijk en zijn 24/7, 365 dagen per jaar inzetbaar. De resultaten van ons werk zijn meer dan indrukwekkend. In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden wij ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme & uitzonderlijke situaties. Hierin zijn wij beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen wij onze klanten compleet ontzorgen, en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service.

T: 085 06 08 777 E: info@frissekater.nl